Monday, May 16, 2011

Tafsiran Mimpi Menurut Islam



Mimpi Berkaitan Peristiwa Atau Kejadian

1.Bermimpi menunaikan solat alamatnya akan sempurna kerja di dunia dan akhirat.

2.Bermimpi berlaku perang sabil atau anda akan menunaikan haji alamatnya dosa anda akan diampunkan dunia dan akhirat

3.Bermimpi memasuki masjid haram atau melakukan tawaf di baitulallah alamatnya
anda akan mendapat pahala dan nikmat akhirat dan jika seseorang itu berada
dalam kesakitan ia akan segera sembuh

4.Bermimpi beri sedekah atau zakat fitrah anda akan berasa suka cita dan aman bahagia

5.Bermimpi memohon doa kepada Allah Taala atau membaca qur'an di rumah anda alamatnya anda akan terlepas daripada bahaya atau sempurna sesuatu pekerjaan yang dilakukan

6.Jika bermimpi membaca qur'an dengan suara yang lanjut alamatnya panjang usia anda

7.Jika bermimpi berpuasa alamatnya anda akan mendapat kekayaan atau menjadi orang yang berpakat besar

8.Jika bermimpi diri anda dalam keadaan bersujud alamatnya anda akan bertapa

9.Bermimpi sembahyangkan jenazah memberi alamat anda akan mendapat pahala
di dunia dan akhirat

10.Jika bermimpi melihat pelita atau sesuatu yang menyala menandakan pekerjaan
yang anda lakukan tidak dapat dilakukan oleh orang lain Bermimpi diri atau
rumah anda terbakar menandakan anda akan mendapat ilmu kebajikan di dunia
dan akhirat

11.Jika bermimpi melihat jalan masuk ke kebun atau sesuatu kawasan alamatnya anda akan mendapat berita yang gembira

12.Jika bermimpi melihat jalan yang lurus memberi alamat anda akan melakukan
segala suruhan Allah Taala Jika bermimpi melihat jalan ke pekan memberi
petunjuk anda akan mendapat keuntungan yang besar

13.Jika bermimpi melihat jalan yang sempit alamatnya anda akan mengalami kesukaran

14.Bermimpi perisai terlalu banyak di rumah anda alamatnya rumah anda dipeliharan daripada sebarang kejahatan

15.Bermimpi mengenai anak panah menandakan anda akan mendapat surat Jika bermimpi diri di panah orang alamatnya anda akan mengirim berita kepada orang

16.Bermimpi memanah kayu menandakan akan berlaku kematian

17.Bermimpi bermain besi memberi alamat sebarang pekerjaan yang dilakukan akan
diakhiri dengan kejayaan

18.Bermimpi bermain dengan senjata menandakan seseorang itu akan mendapat
kebaikan daripada apa yang dilakukan untuk kebajikan Bermimpi mengenai
permata membawa petanda anda akan mendapat harta atau kenaikan pangkat

19.Bermimpi memakai gelang perak di kaki alamatnya anda akan mendapat kebajikan

20.Bermimpi duit terbelah dua alamatnya anda akan bergaduh

21.Bermimpi bertengkolok besar atau berbaju besar anda akan menjadi orang
berpengaruh atau berpangkat besar

22.Bermimpi berkain hijau alamatnya segala kerja yang dilakukan akan mendapat keredhaan Allah Taala.

23.Bermimpi memakai kain memberi alamat anda akan mendapat keuntungan yang besar

24.Jika bermimpi kain di pinggang terkoyak alamat keluarganya akan mati dan kalau terkoyak baju alamat kematiannya

25.Bermimpi mengenai bunyi gendang di dalam rumah alamatnya pekerjaan anda diberkati

26.Jika bermimpi bunyi rebab alamat beroleh kegembiraan dalam hidup

27.Jika bermimpi makan kuih apam alamatnya anda akan mendapat harta dan jika
makan sehidangan dengan raja atau orang besar kehendak anda akan tercapai

28.Bermimpi makan gula alamatnya seseorang akan berduka cita

29.Bermimpi makan makanan masam memberi alamat anda akan sakit atau berduka
cita Jika bermimpi memakan ubat alamatnya anda akan berada dalam keadaan aman dan sentosa

30.Sekiranya bermimpi diri anda telah sembuh dari demam, menandakan cita-cita anda akan berjaya

31.Jika bermimpi muka anda merah atau hitam menandakan anda akan mendapat bahaya.

32.Jika bermimpi gigi anda patah menandakan saudara anda akan mendapat kemalangan atau mati.

33.Jika bermimpi diri anda dipukul orang atau mengalami perdarahan menandakan anda akan kehilangan harta.

34.Jika bermimpi dimarahi guru, menandakan anda akan dimurkai oleh orang-orang besar.

35.Jika bermimpi rumah anda atau rumah orang lain runtuh alamatnya anda akan difitnah.

36.Jika bermimpi naik ke rumah besar atau mahligai yang indah anda akan memperoleh kebesaran di dunia dan akhirat.

37.Jika bermimpi membuat rumah atau dinding alamatnya anda akan memperolehi kekayaan dan selamat dalam kerjaya anda.

38.Jika bermimpi melihat rumah yang tinggi menandakan anda akan berkawan dengan orang jahat

39.Bermimpi tangga rumah patah menandakan anda akan dikhianati

40.Sekiranya di dalam mimpi anda anda berwudhuk alamatnya pekerjaan anda akan
sempurna

41.Jika bermimpi tidak boleh berenang atau sesak nafas yang teramat sangat menandakan anda akan memperoleh harta atau ilmu

42.Sekiranya anda bermimpi berjalan atau berlayar ke sesuatu tempat yang jauh menandakan anda akan dipermuliakan orang

43.Bermimpikan ayam sabung menyambung menandakan anak lelaki anda akan berkawan dengan orang baik

44.Jika bermimpi melihat Allah Taala dengan ketiadaan yang menyerupai baginya
dengan sesuatu , segala kehendak akan diperolehnya dan dialah Wali Allah yang
beroleh kebesaran di dunia dan akhirat

45.Sekiranya seseorang bermimpi melihat Rasulullah s.a.w anda akan masuk syurga

46.Jika bermimpi melihat malaikat Jibrail a.s datang kepada anda, anda akan mendapat pahala di dunia dan akhirat

47.Jika di dalam mimpi seseorang itu melihat titian siratulmustaqim, seseorang itu akan mendapat pekerjaan yang baik dan dijauhi daripada kejahatan

48.Sekiranya bermimpi melihat pendita atau fakir, anda akan dikurniakan sesuatu oleh Allah s.a.w

49.Sekiranya bermimpi melihat lelaki lebih ramai daripada perempuan menandakan anda akan mendapat kebajikan

50.Jika bermimpi memegang dakwat atau kalam, alamatnya anda akan memperoleh isteri, ilmu dan harta yang halal

51.Jika bermimpi mata atau tubuh anda bercahaya alamatnya anda akan memperoleh kebajikan dengan sempurna

52.Jika bermimpi mencukur bulu ketiak menandakan anda akan terlepas dari harta yang ditanggung

53.Jika bermimpi berjumpa dengan orang alim alamatnya anda akan menjadi penghulu besar

54.Jika bermimpi memotong rambut menandakan anda akan bercerai dengan isteri

55.Bermimpi membuang darah menandakan anda akan sembuh dari penyakit

56.Jika bermimpi paras anda mempunyai perempuan alamatnya anda akan
memperoleh harta atau anak

57.Jika bermimpi diri anda mati menandakan anda akan panjang umur tetapi jika bermimpi mati hidup semula alamatnya kehendak anda akan diperoleh

58.Sekiranya diri anda bermimpi dibawa ke kubur alamatnya anda akan beroleh kekayaan

59.Jika bermimpi kanak-kanak datang kepada anda menandakan anda akan memperoleh harta yang banyak



Mimpi Berkaitan Alam Semulajadi Dan Tanaman 

1.Bermimpi mengenai batu-batu halus alamatnya anda akan terlepas dari kedukaan

2.Bermimpi makan tanah liat anda akan mendapat harta

3.Seseorang yang bermimpi emas yang banyak di dalam rumahnya alamatnya anda akan menjelaskan segala hutang piutang

4.Jika anda bermimpi hujan turun dengan lebat, anda akan mendapat rezeki berlipat kali ganda dan memperoleh rezeki yang halal.

5.Jika bermimpi bintang jatuh ke riba atau jatuh ke atas rumah menandakan anda akan memperoleh kejayaan dan dikurniakan anak yang baik.

6.Sekiranya bermimpi naik ke atas angin dan tetap di sana anda akan menjadi raja.

7.Sekiranya anda bermimpi melihat matahari dan bulan, bulan turun ke riba atau masuk ke lengan baju, anda akan memperolehi kejayaan di dunia.Sebaliknya jika melihat matahari terbelah dua atau hitam warnanya menandakan raja di negeri itu mati atau negeri itu akan mendapat huru-hara.

8.Jika bermimpi mendengar halilintar atau guruh petir menandakan sesuatu yang tidak baik akan berlaku.

9.Jika bermimpi tebu anda akan dimurahkan rezeki sebaliknya

10.jika bermimpi menanam sesuatu tanaman kemudian tanaman itu tumbuh
menandakan anda akan memperoleh untung yang banyak

11.Bermimpi pohon gandum,padi atau kacang hidup dengan subur manandakan anda akan memperoleh rahmat allah, sebaliknya jika bermimpi menanam tanaman yang masam anda akan berduka-cita.

12.Jika bermimpi menanam kapas anda akan mendapat untung

13.Bermimpi air sungai mengalir dengan tenang menandakan anda akan terlepas dari bahaya.

14.Jika bermimpi air sungai kering anda akan memperoleh kesakitan

15.Jika anda bermimpi mandi dalam sungai
menandakan anda akan beroleh rahmat

16.Jika bermimpi menyelam dalam sungai yang airnya sejuk alamatnya anda akan
beroleh nikmat di dunia dan akhirat

17.Jika bermimpi air laut menjadi tawar atau manis anda akan memperoleh harta atau dijauhi dari sebarang bahaya.

18.Jika anda bermimpi air terlalu panas menandakan anda akan berduka cita.

19.Jika bermimpi makan buah timun alamatnya anda akan mendapat kebajikan atau berjumpa dengan orang yang mahir dalam ilmu pengetahuan

20.Bermimpi mengenai buah delima manis anda akan memperoleh kebajikan dan keuntungan dalam perniagaan

21.Bermimpi makan api memberi alamat beroleh isteri yang bijaksana

22.Bermimpi tentang emas,perak atau timah menandakan kerja yang dilakukan tidak mendapat sebarang keuntungan

23.Bermimpi emas bertahtakan permata anda akan mendapat kekayaan



Bermimpi Akan Haiwan 

1.Jika bermimpi melihat kambing yang terlalu banyak menandakan pekerjaan anda akan memperoleh rezeki yang halal.

2.Sekiranya bermimpi naiki kuda atau unta, anda akan memperoleh kemuliaan dan kebajikan serta cita-cita anda akan dimakbulkan Allah.

3.Bermimpi naik gajah anda akan dipermuliakan orang dengan kebesaran.

4.Jika bermimpi membunuh gajah anda akan dihormati dan memperoleh kebahagian di dunia dan akhirat.

5.Jika bermimpi melihat gajah berjuang alamatnya orang-orang besar akan berkelahi sesama sendiri.

6.Jika bermimpi harimau datang kepada anda alamatnya anda akan memperoleh kehinaan

7.Jika bermimpi melihat babi atau anaknya menandakan orang itu melakukan pekerjaan terkutuk. Sebaliknya jika bermimpi membunuh babi atau tikus anda akan menunaikan haji atau memperoleh pahala haji.

8.Jika bermimpi pelanduk atau kijang datang kepada anda alamatnya anda akan memperolehi isteri yang jahat.

9.Jika bermimpi lebah bersarang dalam telaga atau sarangnya jatuh dalam telaga menandakan anda akan dipermuliakan orang

10.Sekiranya bermimpi anda ditangkap harimau, alamatnya anda akan diperdayakan orang

11.Bermimpi memandikan binatang menandakan seseorang itu akan sakit atau mendapat kebinasaan atau kehilangan sesuatu

12.Jika bermimpi melihat terlalu banyak ayam di bawah rumah anda atau di dalam kampung anda akan beroleh orang gaji atau hamba yang baik

13.Jika bermimpi bermain telor ayam menandakan anda akan berkawan degan orang-orang jahat

14.Jika anda bermimpi bermain dengan burung hantu di rumah atau berhampiran dengan rumah anda menandakan ahli keluarga anda akan meninggal dunia

15.Sekiranya anda bermimpi burung merak datang kepada anda lalu anda
tangkapnya menandakan anda akan memperoleh kekayaan atau mendapat anak
lelaki

16.Jika bermimpi lebah, lalat atau nyamuk terlalu banyak alamatnya orang ramai akan berhijrah ke tempat anda

17.Jika bermimpi burung terbang ke rumah anda kemudian terbang ke rumah orang lain menandakan anda akan berduka cita

18.Bermimpi burung putih datang ke rumah menandakan anda akan memperoleh isteri yang budiman atau mendapat rezeki

19.Jika bermimpi menunggang naga menandakan semua kehendak diperoleh

20.Jika bermimpi dililit ular seluruh badan menandakan sesuatu yang buruk akan
berlaku

21.Bermimpi kutu atau hama melekat di badan atau pakaian menandakan anda akan mendapat bencana

22.Bermimpi disengat binatang bisa menandakan anda akan mendapat kecelakaan

23.Jika bermimpi dipatuk ular seseorang itu akan mendapat suami atau isteri

24.Bermimpi makan telor ayam, pisang atau minyak alamatnya akan memperoleh
keuntungan

25.Bermimpi memukat ikan alamatnya anda akan menjadi kaya atau mendapat keuntungan yang berlipat kali ganda

26.Bermimpi mencari burung alamatnya anda akan mendapat keuntungan dan dimurahkan rezeki

27.Bermimpi mendapat terlalu banyak najis menandakan anda akan kekurangan harta

28.Bermimpi mengenai najis besar menandakan anda akan mendapat kerugian

29.Jika bermimpi makan tahi alamatnya anda akan memperoleh harta yang halal dan
akan sembuh dari penyakit

30.Jika bermimpi mencium bau kasturi atau anbar alamat orang itu akan sakit
Bermimpi tubuh anda direnjis air mawar menandakan anda akan mendapat harta kekayaan yang halal







*p/s: Sebahagian dari mimpi yang kita alami mungkin adalah mainan
tidur(gangguan syaitan). Bergantung kepada waktu kita tidur dan kebiasaanya
mimpi yang benar selalu berlaku apabila keadaan kita tidur dengan nyenyak
terutama 1 jam selepas lena tidur sehingga sebelum waktu subuh.
Setiap perkara yang berlaku, berserahlah kepada Qada dan Qadar kerana Allah
SWT lah yang maha mengetahui. Wassalam

Sunday, May 15, 2011

Tanda-tanda KIAMAT

Saintis mengatakan hari kiamat akan berlaku pd tahun 2012?




Hari Kiamat merupakan hari yang digambarkan sebagai musnahnya seluruh alam dan bumi dan kebangkitan semula. Kiamat berasal dari perkataan bahasa Arab iaitu قيام yang bermaksud bangkit atau bangun. Ia merupakan satu kepercayaan dalam agama samawi, termasuk Yahudi, Kristian dan Islam.



22 Tanda-tanda Hari KIAMAT


1. Sembahyang diabaikan (diringan-ringankan).

2. Keinginan nafsu syahwat digalakkan dan berleluasa disebarkan melalui iklan, buku, gambar, risalah atau filem.

3. Penjenayah menjadi pemimpin dan kebanyakannya jahil mengenai agama dan banyak memberi fatwa yang menyesatkan pengikutnya.

4. Perkara benar menjadi salah dan salah menjadi benar. Sukar untuk membezakan perkara halal dan haram kerana yang haram dianggap halal serta sebaliknya.

5. Berbohong menjadi satu keperluan dalam hidup dan menganggap jika tidak berbohong sukar untuk hidup senang.

6. Membayar zakat (harta, perniagaan dan pendapatan) dianggap beban.

7. Orang yang hidup mengikut kehendak agama ditindas dan hati mereka sentiasa merintih kerana maksiat berleluasa tetapi mereka tidak mampu mencegahnya.

8. Turun hujan di luar musimnya dan hujan tidak memberi keuntungan kepada makhluk di muka bumi.

9. Fenomena lelaki berkahwin dengan lelaki (homoseksual) dan perempuan berkeinginan kepada perempuan (lesbian) semakin menjadi-jadi.

10. Perempuan menguasai lelaki dengan memakai ubat guna-guna, sihir dan amalan syaitan lain.

11. Anak-anak mengingkari dan menderhaka ibu bapa (ibu bapa menjadi kuli dan anak menjadi tuan).

12. Kawan baik dilayan dengan kasar, manakala musuh diberi layanan baik. Kawan disangka lawan dan musuh dianggap sahabat serta memusuhi orang yang mengajak berbuat kebaikan.

13. Dosa dipandang ringan malah bangga melakukannya seperti zina, minum arak, bergaul bebas antara lelaki dan perempuan, meninggalkan sembahyang, mendedahkan aurat dan berjudi.

14. Masjid dihias indah tetapi kosong, terpulau, berkunci dan banyak berlaku kecurian barang masjid yang berharga.

15. Ramai yang sembahyang tetapi munafik dan berpura-pura. Di dalam sembahyang berjanji akan mengikut suruhan Allah tetapi di luar sembahyang melanggar perintahNya,

16. Akan datang golongan manusia dari Barat menguasai mereka yang lemah (iman) dan ramai terpengaruh dengannya seperti mengikut cara mereka berpakaian, bergaul dan suka berpesta.

17. Al-Quran dicetak dengan indah tetapi hanya dijadikan perhiasan dan jarang dibaca serta diamalkan kehendaknya.

18. Amalan riba berleluasa hingga orang alim pun terjebak sama.

19. Darah manusia tidak berharga, sering berlaku pembunuhan, peperangan dan jenayah.

20. Penganut Islam tidak mahu mengamalkan suruhan agama dan tidak mahu membela serta menyebarkannya.

21. Akan bertambah banyak penyanyi wanita (wanita yang tidak beriman adalah senjata syaitan yang baik).

22. Ramai orang kaya pergi umrah dan haji dengan tujuan melancong, yang sederhana pergi untuk berniaga dan yang miskin bermaksud meminta sedekah.

Sunday, May 8, 2011

Selamat Hari Ibu


Hari ini  genap umur anak aku 15 hari!Alhamdulillah...isteriku kini bergelar seorang ibu.Aku pulak dah jd bapak sekarang..hehe cam xpercaye je..keseronokan aku xdpt digambarkan dgn kata2.Pengorbanan isteriku ketika mengandung dan melahirkan adalah pengalaman yg tidak dpt aku lupakan..aku begitu terharu dan sedih melihat kesakitan yg diaalaminye ketika melahirkan anak aku yg pertama..Setiap ibu pasti dpt merasakan kesakitan itu.Bg aku pengorbanan ibu adalah sgt besar kerana telah bersusah payah mengandung dan melahirkan kite(anak)..xcukup ngan itu mereka juga menjaga dan mendidik kite.Kepada semua suami juga jgn lupa pengorbanan isteri korang yg telah bertarung nyawa utk melahirkan zuriat korang..kepada  semua anak termasuk aku dan anak aku jgn lupa pengorbanan seorang ibu


>SELAMAT HARI IBU<





Ibuku





Ibu Mertuaku





Ibu Kepada Anakku






Oh Ibu


Oh! Ibu

Kau disiram bayu pagi

Kehilangan terasa kini

Dan kesepian

Dan aku

Bagai purnama gerhana

Di ibarat lautan kering

Tiada tempat ku layarkan


Hasratku ini

Masih belum sempat

Kubuktikannya kepadamu

Ibu tersayang

Kucurahkan rasa hati


Ku tatapi potret mu berulang kali

Kurenungkan kalimah yang diberi


Tuhan Yang Esa

Ampuni dosa ibu

Tempatkan mereka

Di antara kekasih kekasihMu


Oh! Ibu

Kau kasih sejati

Kutaburkan doa

Untukmu ibu


Ampunilah dosaku

Sejak ku dilahirkan

Hingga akhir hayatmu

Saat ini

Kuteruskan hidup

Tanpa bersamamu ibu


Ibu...




Ibu


Ibu ibu engkaulah ratu hatiku

Bila du berduka

Engkau hiburkan selalu

Ibu ibu engkaulah ratu hatiku

Tempat ku menyerah kasih

Tiap waktu


Betapa tidak hanya engkaulah

Yang menyinari hidupku

Sepanjang masa engkau berkorban

Tidak putusnya bagai air laut


Ibu ibu engkaulah ratu hatiku

Tempat ku menyerah kasih

Wahai ibu


Betapa tidak hanya engkaulah

Yang menyinari hidupku

Sepanjang masa engkau berkorban

Tidak putusnya bagai air laut




Mama


She Used to be my enemy and never letting me be free,

catching me in places that I know I shouldn't be,

Every other day I crossed the line

I didn't mean to be so bad,

I never thought you would become a friend I never had


Back then I didn't know why,

Why you were misunderstood (mama),

So now I see through your eyes,

all that you did was love


Mama I love you, Mama I care,

Mama I love you, Mama my friend,

You're my friend


I didn't want to hear it then but

I'm not ashamed to say it now,

Every little thing you said and did was right for me,

I had a lot of time to think about,

about the way I used to be,

Never had a sense of my responsibility.


Back then I didn't know why,

why you were misunderstood,

So now I see through your eyes,

all that you did was love,


Mama I love you, Mama I care,

Mama I love you, Mama my friend,

You're my friend ,you're my friend


But now I'm sure I know why (I know why),

why you were misunderstood,

So now I see through your eyes,

all I can give you is love (all I can give you is love),


Mama I love you, Mama I care,

Mama I love you, Mama my friend,

Mama I love you, Mama I care,

Mama I love you, Mama my friend,

You're my friend, you're my friend


Ohh, my mama my love

Ohh, my mama my love


In love in you, in love in me

And love is true and guaranteed


Im loving you,you loving me

our love thats true so true

...

Wajah baru