Thursday, April 7, 2011

Rokok

rokok lawan atau kawan?



Kenapa merokok?terpengaruh?dgn siape?kawan2?

family?..Ramai org isap rokok utk nampak 

macho..begitu juga aku..terpengaruh dgn 

kawan2.Aku start merokok sejak umur 12 tahun.Time 

ni mmg susah aku nk dptkan rokok maklum la nk beli 

kat kedai xlepas had umur.So selalunye aku rembat 

rokok abah aku la..Kadang2 tu sampai sanggup kutip 

puntung rokok kat tepi jalan.Perghhh teruk x teruk la 

aku..ish ish!




Bila sekolah menengah aku dah semakin besar dan 

berani..beli rokok kat kedai dgn selamber berpakaian 

sekolah.Sebatang rokok mesti aku bawa ke sekolah 

sbg bekalan aku utk isap di waktu rehat.Kantoi?haha 

aku pernah kantoi masa form 2..mmg cuak giler la 

aku sbb cikgu nk report kat mak abah.Ape lg aku 

merayu la kat cikgu huhu nasib lepas tp mendapat la 

aku 3 rotan kat bontot.Adoiii haha sakit kejap je ape 

ada hal..kate gangster sekolah!




Form 3 pula aku bersekolah di sekolah baru.Aku 

pindah sbb abah kene tukar tempat kerja.Biasa la 

kerja ngan kerajaan,lg2 bila ada pangkat.Aku still 

merokok kat sekolah baru ni..disebabkan rokok la aku 

cepat dpt kawan(satu kepala).Kat sekolah ni aku aktif 

sukan..aku wakil sekolah dlm sepak takraw,bola 

tampar dan tenpin bowling.Aku kalau pasal bermain 

dan bersukan mmg no 1..haha




Nak dipendekkan cter..Satu hari aku ada game sepak 

takraw kat sekolah laen..sebelum game aku isap la 

rokok kat tandas sekolah tu.Tgh sedap2 isap 

kantoi!..dtg cikgu sekolah tu,apa lg dia marah la 

budak2 yg isap rokok kat situ.Aku pulak ntah mcm 

mana tetibe panas bila dgr dia marah2,dgn muka 

kerek dan selamber aku isap depan dia..haha ape lg 

mengamuk la org tua tu..terhegeh-hegeh dia cari 

cikgu aku.Aku digugurkan dr game ni!Giler ke?!!dh la 

aku anker team aku..ish xberhati perut la!!!saja nk 

sabotaj sekolah aku..takut kalah la tu,sial!Down abis 

team aku..tu pasal team aku kalah..




Keesokannya pulak aku ada game bola tampar kat 

sekolah Ulu Yam.Aku pun pergi la ngan team 

aku..Sampai2 kat sana aku tukar la baju ready utk 

game jap lg.Tgh2 warming up dtg pulak cikgu 

aku.Boleh die ckp pengetua dh gugurkan semua 

nama aku dlm game2 yg aku sertai.Mana keaadilan 

utk aku?giler sadis..mmg xpatut sekolah buat aku 

mcmni..aku jd benci sekolah.Ni semua salah 

rokok..kerana rokok musnah harapan aku nk jd 

pemain sukan yg berjaya..kalau aku xdigugurkan dlm 

game mesti..arghh!bodoh punya rokok!!!rokok ke yg 

bodoh?aku ke yg bodoh?ke org yg jual yg bodoh?ke 

org yg buat rokok tu yg bodoh?atau pun org yg 

membenarkan penjualan rokok di pasaran Malaysia ni 

yg bodoh?!!!



racun-racun yg terdapat dlm rokok


penyakit yg akan dihadapioleh perokok




Rokok membahayakan kesihatan manusia tp apasal 

manusia bodoh juga pergi isap?Dah tau boleh mati 

yg dok isap lg buat ape?Kerajaan pun satu sengal gak 

naikkan ler harga rokok tinggi mana pon depa pasti 

beli gak!haha kerajaan xsengal cuma depa ni 

pandai..nk naikkan ekonomi dgn jual rokok?halal ke 

duit tu?dah tau benda tu memudaratkan kenape 

xharamkan rokok dr masuk pasaran Malaysia?apsal?

takot ekonomi down?tupasal xmaju mane pon 

ekonomi Malaysia ni!bergantung pada hasil rokok 

je..apsal x masukkan sekali dadah dlm pasaran?

komfem leh naik cepat..kalo deme ni betol xnk bg 

rakyat Malaysia ni isap rokok,xpayah la abes duit 

buat iklan sana sini!kempen sana sini tentang bahaya 

rokok..mcm bodoh je aku tgk!Kan senang haramkan 

je terus!xyah hipokrit!persetankan keuntungan 

dunia!BEBAS ROKOK BEBAS PENYAKIT!!!pencemaran 

udara pun boleh dikurangkan!dh la dunia skrg dh 

sakit..please please please!!!





* jgn merokok kerana merokok mendatangkan pelbagai penyakit yg boleh membawa maut !!!


* jgn hipokrit !!!

12 PESERTA GEGAR VAGANZA 4 2017 BERSAMA LAGU TUGASAN MINGGU PERTAMA YG AKAN BERLANGSUNG PADA 29 OKTOBER 2017

GEGAR VAGANZA MUZIM KE-4 NI MENJANJIKAN KELAINAN DENGAN MENAMPILKAN PESERTA YANG LEBIH POPULAR DARI BIDANG LAKONAN DAN PENGACARAAN...GEGAR V...